Aventura rebranşării Braşovului la sistemul centralizat de încălzire. Bursa, 12.02.2013

Puţinii braşoveni care mai sunt încă racordaţi la sistemul centralizat de încălzire plătesc acum printre cele mai mici preţuri din ţară pentru agentul termic: 170 de lei/gigacalorie. Mare parte din locuitorii Braşovului au ales, demult, soluţia încălzirii individuale cu centrale pe gaz din cauza serviciilor precare prestate de CET Braşov – preţ mare pe gigacalorie, pierderi mari în reţeaua de transport şi distribuţie. Din cauza ineficienţei, a debranşărilor masive şi a datoriilor cumulate, CET-ul a intrat în insolvenţă şi a sistat producţia de agent termic.
     Cu toate acestea, din 2012, cei 12.000 de abonaţi la sistemul centralizat beneficiază de unul dintre cele mai bune preţuri din ţară, de trei ori mai mic decât tariful pe care îl plăteau către CET. În urmă cu trei ani, Primăria Braşov a decis să cumpere agentul termic de la Bepco, o companie locală privată, care a investit 33 milioane de euro în mai multe unităţi de producţie a energiei electrice şi termice în cogenarare de înaltă eficienţă.
     Primăria a înfiinţat o nouă firmă – Tetkron – care prestează serviciile de transport, distribuţie şi furnizare a agentului termic către populaţie, instituţii şi agenţii economici, după intrarea în insolvenţă a CET. Tetkron a decis să încheie un contract cu Bepco, în baza preţului atractiv oferit de compania privată. Municipalitatea braşoveană şi Bepco au început, din vara anului trecut, o amplă campanie de rebranşare a locuinţelor şi agenţilor economici la sistemul centralizat de încălzire pe baza Strategiei de Termoficare a Braşovului, un proiect la care a participat Bepco.
     * Sistemul centralizat de încălzire, mai ieftin acum decât soluţia cu centrală pe gaz
     Simina Costan, directorul general al Bepco, ne-a declarat: „Noi avem o relaţie contractuală cu Tetkron, prin care îi livrăm agent termic. Contractul este valabil 15 ani şi nu avem exclusivitate. Municipalitatea a decis să cumpere energia termică de la noi când am venit cu o ofertă de preţ foarte bună. Am oferit un preţ de vânzare reglementat şi aprobat de ANRE pentru 2011 şi 2012 de 150 de lei pe gigacalorie. Astfel, primăria a putut susţine scăderea preţului de livrare către populaţie la 170 de lei/gigacalorie, mai puţin de jumătate din costul de producţie al CET, care era de aproximativ 350 lei/gigacalorie. La acest cost se adăugau cheltuielile cu transportul şi distribuţia. Miza campaniei de rebranşare din Braşov este economia la factura de încălzire pe care o pot face inclusiv cei care folosesc centrale pe gaz”.
     Pentru ca activitatea de transport, distribuţie şi furnizare să ajungă profitabilă, sunt necesare investiţii în reabilitarea reţelelor şi atragerea de noi consumatori – agenţi economici şi casnici. Acum, sistemul are 12.000 de abonaţi. Ţinta pentru Tetkron şi Bepco este creşterea acestui număr la circa 19.000 în următorii ani.
     Simina Costan ne-a spus că iarna 2010-2011 a fost primul an de livrare de agent termic din partea Bepco. Din discuţiile avute cu asociaţiile de locatari şi cu consumatorii casnici a reieşit faptul că sistemul centralizat a oferit o economie de circa 40% din valoarea încălzirii cu centrale individuale (la care se plăteşte, pe lângă gaz, energia electrică, mentenanţa şi standardizarea centralei). Numai factura de gaz a unui apartament de două camere, cu centrală individuală, a fost mai mare cu 50 de lei faţă de un apartament similar racordat la sistemul centralizat, ne-a menţionat doamna Costan.
     Vara trecută a fost derulată prima campanie de atragere de noi consumatori. Directorul Bepco ne-a precizat: „Cel mai uşor pentru Tetkron şi Bepco a fost să atragem agenţii economici, pe care liberalizarea preţului gazelor îi afectează. Ei sunt mult mai vulnerabili la creşterea accelerată a preţului gazului, care le afectează bugetele. Avem şi instituţii publice care încep să revină la sistemul centralizat, în defavoarea încălzirii pe gaz. Primăria a reconectat la reţea mai multe şcoli şi grădiniţe. În acest an, urmează să fie reconectate mai multe unităţi şcolare şi Adminis­traţia financiară, Bazinul Olimpic, Sala Sporturilor etc.”
     Simina Costan ne-a declarat că este foarte greu să-i convingi pe braşoveni să revină la sistemul centralizat după experienţa neplăcută cu CET şi după ce au cheltuit 4-5.000 de lei cu instalarea de centrale pe gaz. Domnia sa ne-a explicat că reconectarea la sistemul centralizat nu presupune, din punctul Bepco de vedere, renunţarea la centralele murale. Astfel, Bepco şi Tetkron au conectat, gratuit, un bloc la sistem, în care proprietarii au montate şi centrale de apartament, pentru a putea monitoriza economiile la încălzire pe care le pot face. Fiecare apartament beneficiază de contoare individuale.
     Simina Costan a subliniat: „În această iarnă, proprietarii de la acea asociaţie pot vedea diferenţele de costuri faţă de iarna trecută, când s-au încălzit cu ajutorul centralelor proprii. Am constatat că oamenii se uită numai la factura pentru gaze, şi nu iau în calcul costurile cu electricitatea, ISCIR, reviziile şi verificările obligatorii, care nu sunt chiar de neglijat. De aceea am spus că economiile prin rebranşare sunt mari”.
     * Două viteze în implementarea strategiei de termoficare a Braşovului
     Relaţia dintre Bepco şi Tetkron nu merge ca unsă, deşi municipalitatea braşoveană a arătat voinţa de a implementa un sistem centralizat modern şi eficient de încălzire. După ce a încheiat contractul cu Tetkron, Bepco s-a confruntat cu probleme la încasări.
     Simina Costan susţine: „Prin contract, Tetkron nu-mi garantează nimic, nici plata la timp şi nici achiziţia unei anumite cantităţi de agent termic. Este un contract standard de vânzare-cumpărare a agentului termic. Noi am oferit un preţ foarte bun pentru gigacalorie nu numai datorită tehnologiei eficiente de producţie, ci şi datorită faptului că suntem braşoveni şi ne interesează să participăm direct la creşterea Braşovului şi susţinerea administraţiei locale în cadrul Strategiei de Termoficare pe care şi-a asumat-o. Când au apărut primele probleme, am constatat că este nevoie să ne implicăm mai mult, întrucât reţeaua de transport şi distribuţie este învechită. Astfel, am agreat o strategie de termoficare, în care primăria se angajează să facă investiţii şi să reducă pierderile din reţele, iar Bepco s-a angajat să suporte, temporar, pierderile din reţeaua de trans­port. Practic, am oferit un discount de 38% la facturile de agent termic, dar cu condiţia plăţii lor la zi şi cu condiţia implementării programului agreat de modernizare şi reconfigurare a reţelelor. Acest lucru era absolut necesar, pentru că, pe lângă faptul că iniţial am agreat un preţ reglementat de 150 lei/gigacalorie, am făcut şi acel discount suplimentar şi nu ne puteam permite să riscăm întârzieri la plată către furnizorul de gaz, ştiind cu toţii cât de stricţi sunt aceştia în aplicarea penalităţilor şi a sistării furnizării de gaz”.
     Anul 2012 s-a finalizat cu o restanţă a încasărilor de circa 6,5 milioane de lei. Doamna Costan afirmă: „Încă nu reuşim să ne sincronizăm cu firma municipalităţii. Func­ţionăm, deocamdată, cu două viteze în implementarea strategiei de ter­moficare. Preluăm o parte din pierderi ca să reuşim să rezistăm, împreună cu Tetkron, şi să putem ajunge la ţintele propuse de creştere a abonaţilor. Nu putem menţine acest discount la nesfârşit, mai ales că am preluat şi costurile privind pompajul şi apa de adaos de la CET, după ce acesta a intrat în insolvenţă”.
     Ca să poată susţine acest discount şi să preia costurile de pompaj, Bepco a amânat retehnologizarea unor echipamente vitale pentru sistemul centralizat şi constituirea rezervelor financiare pentru plata reparaţiei capitale. Bepco trebuie să mai inves­tească, în trei-patru ani, aproximativ cinci milioane de euro pentru retehnologizarea echipamentelor de pompaj şi pentru realizarea unor investiţii pe partea de producţie.
     În prezent, Bepco şi Primăria Braşov poartă discuţii pentru plata restanţelor şi implementarea programului de modernizare şi reconfigurare a reţelelor. În această primăvară, urmează să fie de­marată o nouă campanie de rebranşare.
     * Peste 15 milioane de euro pentru modernizarea reţelelor de termoficare
     Primăria Braşov susţine campania de rebranşare şi urmează să implementeze un program de investiţii în modernizarea reţelelor de termoficare. Viceprimarul Răzvan Popa ne-a declarat: „În anul în care am încheiat contractul cu Bepco, am reuşit să furnizăm agent termic la un preţ foarte bun, sub cel reglementat. Debranşările au fost stopate. Anul trecut am început campania de rebranşare şi au apărut primele rezultate. S-au rebranşat mai mulţi agenţi economici şi instituţii publice şi am început, timid, să primim şi cereri de rebranşare de la persoane fizice. Puterea exemplului funcţionează. Cele trei scări de bloc rebranşate gratuit în cadrul unui program pilot vor trece de această iarnă şi cu siguranţă că vor vedea o economie la factură faţă de soluţia încălzirii individuale”.
     Domnia sa este optimist cu privire la implementarea strategiei de termoficare şi cu privire la rezolvarea facturilor restante către Bepco: „Sistemul de transport şi distribuţie a agentului termic încă are pierderi de peste 40%. Este evident că necesită investiţii urgente pentru ca rebranşarea să fie un succes. Primăria Braşov va implementa un program investiţional multianual de 15-20 milioane de euro, cu finanţare din bu­getul de stat, din cel local, dintr-un credit BERD şi cu granturi de la Guvernul Elveţian. Programul include şi contorizarea individuală a consumatorilor”.
     Viceprimarul Braşovului ne-a precizat că parteneriatul cu Bepco a funcţionat pentru că societatea a reuşit să ofere un preţ bun şi pentru că şi-a asumat o parte din pierderile din reţeaua de transport şi a preluat pompajul de la CET. Răzvan Popa a subliniat că acest contract nu este unul exclusiv, primăria putând oricând să cumpere agent termic de la alt producător. Domnia sa ne-a mai spus că acest tip de parteneriat funcţionează pentru că oferă o alternativă mai ieftină la sistemele individuale pe gaz.
     Primăria Braşov a început să cumpere mai mult agent termic de la Bepco după intrarea CET în insolvenţă. Primăria mai produce agent termic, dar la un preţ peste 200 de lei gigacaloria, în centrale de cvartal. Acestea urmează să fie transformate în puncte termice moderne.
     CET Braşov producea o pierdere de 30 milioane lei pe an, ne-a mai declarat viceprimarul Popa. În prezent, în urma sistării producţiei CET şi în urma realizării contractului cu Bepco, primăria mai acoperă doar pierderile din reţele – de 10-15 milioane de lei pe an.
     Răzvan Popa apreciază că producerea de agent termic în cogenerare este o soluţie eficientă, care prote­jează consumatorii de creşterile de preţ anunţate prin programul de liberalizare. 


Alina Toma Vereha

 În mai 2010, când Bepco pusese la punct proiectarea sistemului de producţie a energiei şi căldurii în cogenerare, Braşovul avea 20.000 de apartamente racordate la reţeaua de termoficare. Bepco a proiectat capacitatea de producţie în funcţie de acest număr de abonaţi. În 2011, primul an de operare al Bepco, sistemul centralizat mai avea circa 12.000 de apartamente racordate. În 2012, numărul de abonaţi, inclusiv instituţii şi agenţi economici, a rămas aproximativ la fel, oamenii renunţând să se mai debranşeze.
     Ţinta Tetkron şi Bepco este să ajungă la 15.000 de abonaţi în 2014 şi la 19.000 în 2016. Pentru ca rebranşarea să aibă succes, primăria trebuie să reducă pierderile în reţea şi să implementeze programul de contorizare individuală. Investiţiile în reţea au început anul trecut. Potrivit ultimelor date statistice, Braşovul se situează pe locul patru din ţară, alături de Bucureşti, în topul celor mai mici tarife plătite pentru gigacalorie (170 de lei). Primele trei locuri sunt ocupate de Bacău (155 de lei/gigacalorie), Ploieşti (160 de lei/gigacalorie) şi Cluj (165 de lei/gigacalorie).
     
     Bepco este deţinut de Simina Costan şi Călin Costan şi are, în prezent, patru unităţi de producţie şi 66 de angajaţi. Cifra de afaceri a companiei este de peste 25 milioane euro. Finanţarea investiţiei de 33 milioane euro în producţie a fost realizată printr-un credit pe 10 ani acordat de BCR.
     Bepco şi-a asumat pierderile din reţeaua de transport până în 2016, an în care Primăria Braşov ar trebui să termine implementarea investiţiilor în contorizare şi reducerea pierderilor din reţea.

 

 http://www.bursa.ro/aventura-rebransarii-brasovului-la-sistemul-centralizat-de-incalzire-197776&s=companii_afaceri&articol=197776.html