Conferinta Thermal Energy Forum 2016

Conferinta Thermal Energy Forum 2016 a fost organizata in contextul unei legislatii care pune tot mai mult accentul pe importanta eficientei energetice (articolului 14 al Directivei pentru Eficiență Energetică a Comisiei Europene încurajeaza utilizarea cogenerarii de înaltă eficiență și a serviciilor eficiente de termoficare în sistemele centralizate). Legislatia este un raspuns la preocuparile generale legate de incalzirea globala globala, avand ca scop scaderea emisiilor de CO2 si protejarea mediului inconjurator. Ca membra a Uniunii Europene, Romania trebuie sa aplice Directiva pentru Eficienta Energetica.

In mod special, Thermal Energy Forum pune in discutie, prin dezbaterile organizate, problemele cu care se confrunta sistemele de incalzite centralizata existente la ora actuala in Romania, avand in vedere directiva europeana care sustine ca solutie prioritara cogenerarea de inalta eficienta.

Situatia prezenta a incalzirii centralizate in Romania

Invitata la conferinta, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), a prezentat evolutia incalzirii centralizate in ultimii 26 ani, problemele actuale cu care se confrunta sistemele de incalzire centralizata, alaturi diverse propuneri de imbunatatire. Astfel, conform datelor ANRSC, din 1989 si pana in prezent, numarul localitarilor conectate la sistemul de incalzire centralizata a scazut foarte mult. Daca in 1989, 315 localitati erau conectate la SACET (reprezentant peste 12% din totalul localitatilor existe la nivel national), in prezent numarul acestora a ajuns la 64 (cu o pondere de doar 2%).

1989 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Localităţi existente la nivel naţional 2.583 3.180 3.180 3.180 3.180 3.180 3.180 3180
Localităţi conectate 315 121 116 110 86 78 70 64
% 12,20% 3,81% 3,65% 3,46% 2,70% 2,45% 2,20% 2,01%
Localităţi ieşite din sistem 0 194 5 6 24 8 8 6

Programe de imbunatatire a eficientei energetice

In cadrul Conferintei Thermal Energy Forum 2016, s-au expus prevederi legislative care vin in sprijinul efectuarii de investitii in sistemul de incalzire centralizata, si anume programe de imbunatatire a eficientei energetice destinatate UATM-urilor (unitati administrativ teritoriale), derulate prin M.D.R.A.P., care ofera posibilitatea co-finantarii investiilor efectuate din fonduri alocate de la bugetul de stat si fonduri europene:

  1. Programul National de termoficare 2006 – 2020 Caldura si confort (prin aplicarea HG nr. 462/2006):
    • cota de co-finantare de la bugetul de stat 70%; contributia administratiilor locale – 30%
    • reducerea pierderilor tehnologice in retelele de transport si distributie cu pana la 15%
    • reducerea emisiilor poluante generate de utilizarea surselor individuale
    • valorificarea potentialului re resurse regenerabile pentru acoperirea cererii de energie termica in functie de necesarul de consum
    • realizarea de module termice la nivel de imobil

 

  1. Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte si reabilitarea termica a cladirilor de locuit (reglementat prin OUG 18/2009):
    • cota de co-finantare 50% de la bugetul de stat; 30% de la bugetul local; 20% din fondurile proprii ale asociatilor de proprietari sau alte surse legal constituite
    • reducerea consumurilor energetice pentru incalzirea apartamentelor
    • diminuarea emisiilor de gaze
    • ameliorarea aspectului urbanistic

 

Se fac demersuri pentru modificarea Regulamentului de aplicare astfel incat aceste programe sa ofere fonduri pentru proiecte de “Contorizarea individuala si distributia pe orizontala in blocurile de locuit”.

De asemenea, s-a accentuat ideea (atat de catre reprezentantii administratiei publice cat si de catre reprezentantii producatorilor si furnizorilor de energie termica in sistem centralizat) ca: serviciul de alimentare cu energie termică (productie, transport, distributie sau furnizare) este de utilitate publică, indiferent daca acest serviciu este desfasurat la nivelul unitatilor administrativ teritoriale sau este asigurat in sistem privat.

Contorizarea individuala – descriere proiect Veolia

In cadrul conferintei a fost prezentat un model de succes al unui parteneriat public – privat derulat la Iasi unde, in baza unui contract incheiat pe 20 de ani  intre Veolia si autoritatea publica locala se urmareste realizarea unui program de contorizare individuala si distributie pe orizontala a energiei termice in sistem centralizat.

 

Ce presupune distributia pe orizontala cu contorizare individuala?

  • Inlocuirea completa a vechilor conducte interioare “pe verticala”, comune tuturor apartamentelor din bloc, cu instalatii noi, preizolate, “pe orizontala”
  • Independenta completa fata de vecini: locatarii isi pot porni caldura oricand doresc, indiferent daca vecinii lor vor sa consume incalzire sau nu
  • Contoare individuale pentru fiecare apartament instalate pe casa scarii, la usa à daca este necesar, se poate sista furnizarea energiei termice doar datornicilor, fara ca locatarii bun-platnici sa fie afectati
  • Consumul de energie este masurat cu exactitate (in gigacalorii, nu in unitati abstracte, ca in cazul repartitoarelor)
  • Temperatura este reglata de locatar in fiecare camera, in functie de confortul dorit si de puterea financiara
  • Temperatura apei calde este garantata la robinet in fiecare apartament

 

Un proiect similar a fost realizat la Brasov in anul 2012, in parteneriat Bepco – Tetkron si implementat pe un bloc pilot de pe str. Mircea cel Batran.

Efectul acestui proiect pilot a fost stoparea debransarilor consumatorilor casnici. Din testimonialele realizate in randul consumatorilor, dupa un sezon rece, au rezultat ca si efecte:

  • reducerea costurilor cu incalzirea
  • confortul sporit
  • siguranta
  • reducerea poluarii

Proiectul nu a fost continuat pentru ca, pana la ora actuala nu s-au finalizat negocierile cu BERD.

thermal_energy_1