Situatia termoficarii in Brasov

Scrisoare deschisa adresata

 

Consiliului Local Brasov

Primariei Municipiului Brasov

Spre stiinta: Tetkron SRL

Prefectul Judetului Brasov

Stimati parteneri,

Deoarece in ultima perioada s-a amanat cu obstinatie luarea oricarei decizii in ceea ce priveste functionarea SACET, suntem la momentul crucial in care Municipiul Brasov trebuie sa ia o hotarare in aceasta privinta in calitate de proprietar al sistemului de termoficare.

Asigurarea serviciului public de termoficare este o obligatie legala a UATM, iar in ultimii ani s-au facut eforturi financiare deosebite de catre Municipiul Brasov pentru eficientizarea SACET.

Sistemul de termoficare era intr-o criza grava; din informatii publice (publicate pe site-ul mfinante.ro) rezulta ca municipalitatea, pe fondul scaderii incasarilor, cresterii cheltuielilor si pierderilor generate in productie si transport, a fost nevoita sa aloce sume semnificative pentru functionarea sistemului de termoficare.

 

Sumele alocate an de an se vad in tabelul de mai jos:

An 2007 2008 2009 2010 2011
Total cheltuieli Consiliu Local ron 104.450.417 140.933.773 75.094.976 81.206.509 93.822.470
Consumatori conectati nr. 38.200 31.740 26.863 17.200 12.054

Suplimentar la aceste sume s-au adaugat ajutoare de la bugetul de Stat (Guvernul Romaniei), care spre exemplu prin HG 1095 si 1218 din octombrie 2009 a alocat 62,5 mil. RON, sume care s-au adaugat la cheltuielile efectuate de catre municipalitate.

La aparitia sursei de productie Bepco, pretul reglementat ANRE de vanzare a energiei termice la gardul centralei era de 150 RON/GCal, fata de costul real de productie al CET care era de 350 RON / GCal.

O radiografie a situatiei CET se poate regasi in Raportul Consiliului Concurentei (intocmit urmare a notificarii unui ajutor de stat de 119,6 milioane RON acordat CET) disponibil la adresa http://www.ajutordestat.ro/documente/7%20-%20A%20-%20SC%20CET%20SA%20Brasov_210ro.pdf, in care se mentioneaza principalele probleme ale sistemului de termoficare , acestea fiind: pierderile de pe retele, cronicizate de vechimea si lungimea acestora (cauza principala semnalata de Raport), consumuri proprii tehnologice in interiorul centralei foarte ridicate din punct de vedere al raportarii acestora la cantitatile de energie termica produse si livrate si randamentul scazut al cazanelor de abur si a cazanelor de apa ce functionau un numar mare de ore pe an la sarcini partiale, ele fiind puse in functiune in perioada 1960-1970.

Ulterior anului 2005 – anul Raportului – debransarile in masa, cauzate in perioada 2005-2010 de neasigurarea furnizarii in regim continuu si la parametrii calitativi reglementati prin acte normative (furnizare apa calda si caldura cu program, lipsa confort termic al abonatilor etc) au adancit si mai mult criza CET și decalajul dintre venituri și costuri.

Trebuie subliniat ca incepand cu anul 2011 Consiliul Local Brasov s-a implicat in rezolvarea acestei probleme si, printr-un program sustinut de investitii, s-a reusit reabilitarea a cca. 40 % din reteaua de transport, reusind sa reduca pierderile de energie termica la transport de la 42% in 2011 la 28 % in 2015. Aceste modernizari au costat bugetul local cca. 6,1 mil. Euro.

Suplimentar sunt in curs de finalizare lucrari de modernizare in zona Garii – Centrul Civic care vor reduce pierderile la transport la cca. 23 % si sunt fonduri nerambursabile contractate cu Fondul Elventian in valoare de 4,37 mil. CHF destinate reabilitarii retelelor din Cartierul Tractorul.

Mai trebuie aminitit ca Brasovul este singurul municipiu din Romania implicat in proiectul ProgRESsHEAT finantat de catre Comisia Europeana, proiect ce finanteaza programe pilot in statele comunitare cu privire la dezvoltarea sistemelor de incalzire centralizata.

De notat ca Bepco a acordat in perioada 2011-2014 sprijin financiar in valoare de 22,4 milioane RON (inclusiv TVA) companiei Tetkron pentru sustinerea procesului de eficientizare SACET.

Toate aceste eforturi au fost rasplatite prin scaderea semnificativa a pierderilor care trebuie acoperite din bani publici. Astfel incat, daca in perioada 2008– 2009 media anuala a sumelor alocate functionarii CET era de peste 75 mil. RON / an, pierderile financiare ale Tetkron aferente anului 2015 sunt de 13,7 mil RON.

Vara anului trecut a adus, in urma datoriilor de 19 milioane lei acumulate de Tetkron catre Bepco, sistarea livrarii energiei termice, intrucat Bepco nu a mai putut sustine platile catre furnizorul de gaz. Reluarea furnizarii in prag de iarna a fost facuta prin semnarea unui Acord in 28.10.2015 intre Tetkron, Municipiul Brasov si Bepco care a permis plata esalonata a celor 19,2 milioane de lei datorati.

La acea data, atat Bepco cat si furnizorul de gaz au acceptat amanarea la plata a restantelor in spiritul bunei credinte in relatiile contractuale, intrucat in toate relatiile de parteneriat, noi, am oferit si am prezumat in acelasi timp din partea partenerilor corectitudine, profesionalism si respectarea intelegerilor convenite.

Azi ne aflam intr-o situatie similara in care, ca urmare a nerespectarii clauzelor de plata a sumelor restante amanate in 2016 stabilite prin Acord precum si a neplatii unor facturi scadente aferente livrarilor efectuate de Bepco ulterior Acordului, soldul restant inregistrat de Tetkron a ajuns la 16,9 mil. lei, la care se adauga livrarile lunii martie ce vor fi facturate in urmatoarele zile, in suma de cca. 2,7 mil. lei.

Este imperios necesara, pentru a asigura continuitatea in livrare de apa calda, achitarea in regim de urgenta a sumei de minim 13,3 mil. lei din datoriile restante (conform preavizului de sistare GDF nr. 6287/31.03.2016).

Daca acum nu se ia nicio decizie, o noua sistare a alimentarii cu energie termica, pe langa faptul ca lasa cca. 30 de mii de brasoveni fara apa calda, va alunga si ultimii consumatori bransati si va compromite SACET Brasov, facand inutile toate investitiile si cheltuielile suportate din bani publici de catre Municipiul Brasov in ultimii ani. In acest context trebuie sa subliniem ca neluarea niciunei decizii este echivalenta, cu decizia de a desfiinta SACET Brasov.

Tinand cont de variantele vehiculate privind viitorul SACET (de continuare ori de desfiintare a SACET), in cadrul multiplelor intalniri din ultima perioada, va inaintam in aceasta scrisoare deschisa, opinia noastra privitoare la toate actiunile ce vor fi generate in oricare dintre aceste situatii.

  1. Daca se decide sistarea functionarii SACET sau daca urmare a neluarii nici unei decizii se sisteaza de facto furnizarea apei calde consecintele vor fi aceleasi in ambele variante, adica urmatoarele:
  • Se pierd toate investitiile Municipiului Brasov in SACET facute prin utilizarea banului public, bunurile din domeniul public se vor deprecia (vor trebui casate toate mijloacele fixe aferente) sau se vor cheltui sume semnificative pentru conservare;
  • Responsabilitatea preluarii de urgenta de catre Municipiul Brasov in gestiune a tuturor bunurilor de retur;
  • Se pierd fondurile nerambursabile contractate cu Fondul Romano-Elvetian in cuantum de 4,37 mil. CHF;
  • Raman cca. 30 de mii de brasoveni fara apa calda, care este o nevoie de baza in secolul 21 chiar si in Municipiul Brasov;
  • Prin aceasta actiune Municipiul Brasov si-ar incalca in mod direct si cu intentie obligatia legala de asigurare a serviciului public de alimentare cu apa calda si caldura;
  • Chiar si o sistare temporara va genera consecintele de mai sus, deoarece brasovenii isi vor pierde definitiv increderea in sistemul centralizat, la o a doua intrerupere in decurs de sase luni;
  • Tetkron, compania municipalitatii, va intra in faliment, imprejurare care in mod clar afecteaza credibilitatea Municipiului Brasov in orice colaborare / contract viitor, in conditiile in care istoria CET Brasov este proaspata;
  • Cei aproape 200 de angajati ai Tetkron isi vor pierde locul de munca, impact social care se va rasfrange inclusiv asupra familiilor acestora;
  • S-ar incalca prevederile Directivelor Europene cu privire la eficienta energetica si la reducerea emisiilor de CO2 (Directiva 27/2012, art. 14);
  • Avand in vedere responsabilitatea sociala a administratiei publice locale, se impune identificarea unei solutii pentru asigurarea energiei termice pentru o perioada tranzitorie pana cand populatia racordata la SACET va putea sa aiba o alternativa efectiva pentru apa calda si caldura.
  1. Daca se decide asigurarea continuitatii SACET, consideram ca sunt necesare urmatoarele actiuni:
  • Asigurarea continuitatii SACET temporar (3-5 luni), pana la data la care, dupa realizarea unui studiu de oportunitate, se va stabili strategia de termoficare viitoare, sens in care este necesara incheierea unui acord provizoriu (intre Municipiu, Tetkron si Bepco) care sa permita functionarea in continuare a Tetkron si exploatarea de catre Tetkron a bunurilor proprietate publica, astfel incat sa asigure furnizarea de apa calda catre populatie.
  • Acoperirea datoriilor scadente in cuantum de 16,5 mil. lei (ceea ce conform corespondentei primite de la Tetkron se poate realiza doar prin acoperirea pierderilor), din care plata urgenta a 13,3 mil. lei, pentru a se evita sistarea furnizarii de gaze naturale;
  • Asigurarea surselor de finantare pentru livrarile viitoare si pentru scadentele urmatoare (pana la expirarea perioadei tranzitorii in care urmeaza sa se adopte o decizie definitiva privitoare la SACET).

 

La intrebarea legitima legata de posibila eficientizare a unui sistem centralizat de alimentare cu energie termica in Romania credem ca modele de succes au fost implementate in Ploiesti si Iasi. Mai mult, modelul din Iasi a preluat ideile care au stat la baza strategiei de termoficare a Brasovului din 2012 pe partea de distributie a sistemului de termoficare (contorizarea individuala cu distributia pe orizontala in blocurile de locuit) – proiect pilot implementat la Brasov in 2012. Astfel, rezolvarea pierderilor din sistem si utilizarea energiei produse cu tehnologii performante (si implicit, pret competitiv) reprezinta solutia pentru un sistem de alimentare sigur, mai putin poluant, performant si economic al intregii comunitati.

Fata de cele prezentate, solicitam implicarea Dumneavoastra ca reprezentanti ai intereselor cetatenilor Municipiului Brasov in rezolvarea acestei situatii exceptionale.

Dupa achitarea sumei de 13,3 mil lei care sa permita furnizarea in continuare a gazelor naturale, in dubla noastra calitate de partener al SACET Brasov si de brasoveni, Bepco isi manifesta disponibilitatea de a participa la grupul de lucru pentru gasirea celei mai bune solutii privitoare la functionarea SACET, in interesul comunitatii brasovene.

Echipa SC BEPCO SRL

>>> vezi fisier .pdf